Tavoitteena speedwayn kansainvälinen huippu

30.10.2025

Antti Vuolas on kansainvälisesti menestynyt haapajärvinen speedwaykuljettaja. Antin kauden päätöstilaisuutta vietettiin kotipaikkakuntalaisten tukijoiden kesken. Paikalla oli myös Haapajärven Moottorikerhon ja kaupungin edustajat. Tietenkin mukana oli myös Antin mekaanikkona toimiva Niilo-veli. Yhdessä miehet kertoilivat kauden tapahtumista ja lajista yleensäkin. Paikalla olleille tuli runsaasti speedwayn lajitietoutta.

Speedwayn kansainvälinen kilpailukausi kestää maaliskuusta lokakuuhun. Päättynyt kausi oli Antille harppaus eteenpäin, jonka osaltaan mahdollisti tukijoiden panostus. Perheen tuella Antin ura on lähtenyt käyntiin ja edelleenkin perhe on tärkeä tukipilari. Niin vanhemmilla kuin sisaruksillakin on omat roolit tukijoukoissa. Luonnollisesti Niilo-veljellä on keskeinen rooli, kun hän toimii kisoissa mekaanikkona ja on muun muassa rakentamassa kilpailukausien välillä tulevalle kaudelle pyöriä. Veljekset myös asuvat ulkomailla ja tekevät kisamatkoja yhdessä. Kilpailukaudella saattaa olla viisikin kilpailua viikossa, joten ajajan ja mekaanikon yhteistyön tulee olla saumatonta.

Terveysasiat hieman vaikeuttivat kauden alkua, mutta jo kesäkuussa lähtivät kisat kulkemaan ja menestystä tuli speedwayn Englannin Championship-sarjassa Workington Comets -seuran joukkueessa. Antti ajoi kauden aikana 40 kilpailua ja hänellä oli joukkueen toiseksi paras keskiarvo kisamenestyksessä. Antti ajoi kauden aikana muun muassa pariajon EM-finaalissa. Kausi huipentui Puolassa ajettuihin speedwayn MM-joukkuekilpailuun, jossa Antti oli mukana Suomen maajoukkueessa. Youtubessa on video Antin kaudesta 2025. Myös Workington Cometsin kanavalla on videoita joukkueen kisoista ja vähän muustakin.

Speedwayssa kuski vastaa itse muun muassa kalustohankinnoista, mekaanikon palkkakuluista ja sekä tiimin matkakuluista. Antin manageri Kimmo Niskanen korosti tilaisuudessa yhteistyökumppaneiden tuen merkitystä uralla etenemisessä. Joukkueet maksavat kilpailukohtaisesti ajajille pieniä korvauksia kisamenestymisen pisteiden perusteella. Kilpailutoiminnan ja siihen liittyvien asioiden pyörittämiseksi Antti on perustanut yrityksen, jonka kautta on helpompi hoitaa koko palettia.

- Olen kotona seurannut yrityksen toimintaa ja haaveillutkin omasta yrityksestä. Nyt minulla ovat yhdistyneet kaksi haavetta, kun voin olla kilpakuski ja yrittäjä, kertoo Antti kauden päätöstilaisuudessa.

Antti on asettanut tavoitteen korkealle. Tarkoitus on päästä kansainväliseen Speedway GP -sarjaan, jossa kilpailee 16 maailman parasta ajajaa. Ylimmässä sarjassa ajajien kilpailulliset resurssit, niin kaluston, huollon kuin palkkioidenkin suhteen, ovat eri tasolla kuin tällä hetkellä alemmissa sarjoissa kilpailtaessa. Alemmissa sarjoissa ajaja joutuu vastaamaan itse hyvin pitkälle muun muassa kaluston hankinnasta ja huoltamisesta. Speedway on esimerkiksi Englannissa, Puolassa, Tanskassa ja Ruotsissa huomattavasti suurempi ja enemmän mediahuomiota saava laji kuin Suomessa.

Tulevana kautena Antin suunnitelmissa on ajaa Englannin lisäksi Ruotsin sarjassa. Tämän takia tarvitaan myös tuplakalusto. Tavallisesti kilpailijalla on kisassa kaksi pyörää ja mahdollisesti myös varapyörä. Kahdessa maassa kilpaileminen tietää myös matkustamista ja tiukkaa kummankin maan kisakalentereiden yhteensovittamista. Tällä hetkellä Antilla on käynnissä neuvottelut seurojen kanssa, joten myöhemmin kauden alkua kohti selviää minkä seurojen joukkueissa Antti ajaa ensi kaudella.

- Kilpailukausien välissä treenataan. Minäkin käyn juoksu- ja hiihtolenkeillä sekä kuntosalilla. Harjoittelupäiviä on keskimäärin 5-6 päivää viikossa. Myös pyörien rakentaminen on olennainen osa kausien välistä toimintaa. Näitä asioita me teemme täällä kotimaisemissa Haapajärvellä, selvittää Antti tulevien kuukausien ohjelmaa.

Antti ja Niilo kertoivat myös tilaisuudessa olleen kilpapyörän äärellä speedway-moottoripyörän teknisistä ominaisuuksista ja sen toiminnasta kilpailuissa. Myös kisojen kulun taktisia kuvioita valotettiin aina lähdöstä alkaen. Kisan kulussa kilpailijan on huomioitava muun muassa radan pinta ja sääolosuhteet. Esimerkiksi sade vaikuttaa merkittävästi kisan kulkuun. Tilaisuuden osallistujille selvisi muun ohella myös se, että kisamoottoripyörässä ei ole jarruja, vaan jarruttaminen tehdään kääntymällä, kaasuttamalla tai laittamalla jalka maahan.

- Olisi mukava päästä ensi kesänä ajamaan täällä kotipitäjässä kotiyleisön edessä. Toivottavasti moottorikerho saa järjestettäväkseen täällä vaikka speedwayn SM-kisat ja, että ne sitten sopisivat omaan kilpailukalenteriin, suunnittelee Antti tulevaa kesää.

Teksti ja kuvat Juha Uusivirta