Perinteinen kiskobussimatka lauantaina 16.8.2025 Oulu-Haapajärvi-Jyväskylä
Osuuskunta Kumisevan Kaiku järjestää kesän viimeisen kiskobussimatkan Oulu-Ylivieska-Haapajärvi-Pihtipudas-Saarijärvi-Jyväskylä välillä. Kyytiin voi nousta ja poistua 18 eri asemalla. Juna pysähtyy Jyväskylässä klo 12.30 - 16.00, jossa jokainen voi järjestää itse ohjelmaa tai osallistua opastetulle bussikiertoajelulle, jossa yhtenä kohteena on Viherlandia, jossa on mahdollisuus ruokailuun ja ostoksille. Lisätietoja www.kumisevankaiku.fi ja Kumisevan Kaiku Osk:n Facebook-sivuilta sekä Maaselän Extra -lehdessä 6.8. Ilmoittautumiset sähköpostiin: kumisevan.kaiku@gmail.com tai puh. 040 747 3183.

Haapajärven asema oli aikoinaan jopa risteysasema, josta lähti päivittäin viisi henkilöjunaa Ylivieskaan, viisi Iisalmeen ja kolme Jyväskylään. Kiskobussit alkoivat kulkea vuonna 1954 Oulu-Ylivieska-Haapajärvi väliä ja vuonna jopa 1960 Jyväskylään saakka. Nyt museojunan kalustona on vaunuja, jotka liikennöivät silloin. Yksi vaunuista on ollut myös ulkomaan liikenteessä Tornion ja Haaparannan välillä. Se teki myös vuonna 1990-luvulla viiden muun vaunun kanssa erikoisen matkan Venäjälle Petroskoihin.
Nyt rata Jyväskylästä Äänekoskelle on sähköistetty. Koko rata myös Haapajärvelle saakka on kunnostettu raskailla kiskoilla. Enää ei voi kuulla lyhyiden ja kevyiden kiskojen kolketta, mutta rata kulkee edelleen kauniiden keskisuomalaisten järvimaisemien kautta. Jyväskylästä junalla pääsee joka suuntaan vain tunneleiden kautta eli sinne saavutaan lähes 3 km pitkän Kangasvuoren tunnelin kautta.
Rata Jyväskylästä Suolahteen rakennettiin jo vuonna 1898. Jyväskylästä Äänekoskelle rata rakennettiin käytännössä uudestaan 1960-luvun alussa sekä peruskorjattiin ja sähköistettiin vuonna 2017. Saarijärvi-Haapajärvi –rata oli lakkautusuhan alla, mutta nyt kyseinenkin osuus on peruskorjattu. Jyväskylän ja Äänekosken välillä liikennöi 20 junaa vuorokaudessa. Ongelmana oli saada museojuna kulkemaan tavarajunien väliin. Haapajärven ja Äänekoskenkin välillä liikennöi päivittäin jopa 6 tavarajunaa. Tämän päivän erikoisuutena on, että VR Groupin vihreiden ja punaisten vetureiden lisäksi siellä liikennöi myös yksityisen suomalaisen Fenniarail Oy:n sinisten vetureiden vetämiä tavarajunia.
Juna pysähtyy aikatauluun merkityillä asemilla, vaikka vuosien aikana on täytetty myös asiakkaiden erikoistoiveita, esimerkiksi viety Kojolaan marjaan, Muurasjärvelle kesämökille ja otettu kyytiin Hinkualta. Haapajärveltä Pihtiputaan suuntaan seisakkeet olivat Välilä, Haittaperä, Lohijoki, Hinkua ja Karhunpiilo. Kumisevan entisen aseman paikalta pääsee myös kyytiin. Nyt monet entiset asemat ovat yksityisomistuksessa eikä asemalaitureita enää ole, mutta junassa on mukana lisärappuset, jotka helpottavat kyytiin ottamista. Ennen 1950 - 1980-luvuilla esim. marjastajia jätettiin aamulla radan varteen sopivaan paikkaan ja otettiin illalla marjaämpäreiden kanssa kyytiin. Nyt marjastajat ovat vaihtuneet retkipyöräilijöihin, joiden pyörille on liitevaunussa telineet valmiina.
Museojunan omistaa Pohjois-Suomen rautatieharrastajat ry (PoRha), josta löytyy lisätietoa yhdistyksen nettisivuilta, Instagramissa ja Facebookissa. Jäseniä on n. 250 Keski-Suomesta Lappiin ja Oulusta Kainuuseen. Museokalustoa kunnostetaan ja säilytetään Oulussa Nokelan veturitallissa, jossa käytössä on 8 tallipaikkaa, varastotiloja ja kahvihuone. Matkan järjestää Haapajärvellä toimiva Kumisevan Kaiku Osk, josta löytyy lisätietoa osuuskunnan netti- ja Facebook –sivuilta.
Teksti Osmo Halonen ja kuva Jaakko Pehkonen