Museoseurat leppeässä kesäillassa

08.07.2024

Haapajärvi-viikkojen perinteiset museoseurat kotiseutumuseon pihalla saatiin pitää mukavassa kesäsäässä. Paikalla oli yli 70 seuravierasta. Osallistujien määrä kasvoi merkittävästi edellisvuodesta. Ennen seuroja juotiin seurakahvit ja -teet  sekä käytiin monia iloisia keskusteluja ja reipas puheensorina täytti pihapiirin.

Mukana seuroissa olivat myös kansallispukujen tuuletukseen lähteneet iloiset seuravieraat pääosin Kumisevan suunnasta. Facebookissa kokoonkutsuttu ryhmä oli joutunut siirtämään tapaamisen teepiknikiltä museoseuroihih perjantaina olleen sateisen sään takia.

"On kaunis synnyinmaamme, maat, metsät, järvet sen. Me Luojan töitä saamme katsella kiittäen." laulettiin aloitusvirressä 574. Kappalainen Mika Katajamäki totesi puheessaan muun muassa, että elämme myllerrysten aikaa, jollaisia on eletty kautta historian. Ihmisten turva on kuitenkin järkkymättömässä Jumalassa. Diakoni Maria Paananen kertoi rippikouluissa eteen tulleista kysymyksistä ja huomioista. Hän myös kehotti muistamaan, että kohtelisimme toisia kuten toivomme toisten kohtelevan meitä itseämme.

Teksti Juha Uusivirta. Kuvat Jarmo Piiponniemi ja Juha Uusivirta.