Kuusaa-Jokelan kyläyhdistyksellä vireää toimintaa ja suunnitelmia tulevasta

14.03.2024
Kuusaa-Jokelan kylän aktiiviset kutojanaiset Hilkka Päkkilä (vasemmalla), Sirkka Kumpula, Eija Hoikka ja Eija Tervakoski Heikki Kumpulan kanssa Eurolan kutomatilassa.

Iloinen puheensorina ja kangaspuiden kalske vastaanottaa tulijan torstaiaamuna Kuusaa-Jokelan Eurolan kylätalolla. Aktiiviset kylän naiset ovat jo aamutuimaan ahkeroimassa entisessä koululuokassa, jossa on kymmenet kangaspuut. Jokilatvan opiston elinvoimainen kudontapiiri on kyläisille tärkeä kokoontumispaikka ja käsitöitä tehdään siis myös piirin kokoontumisajan ulkopuolella. Opiston kädentaitojen opettaja Ulla Piiponniemi saa vuolaita kiitoksia kutojanaisilta.

AKTIIVISTA TOIMINTAA VUOSIKYMMENIÄ

Heikki ja Sirkka Kumpula istahtavat pullakahvin äärelle kertomaan kyläyhdistyksen toiminnasta ja tulevaisuuden suunnitelmista.- On tärkeää, että meillä on paikka missä kokoontua ja tehdä asioita yhdessä, kertoo Sirkka Kumpula.

Kudontapiirin lisäksi Eurolassa kokoontuu myös Kasmir-kerho, jossa tehdään porukalla eri asioita ja piiriläiset jakavat kokemuksiaan mitä moninaisimmista käden taidoista. Toistakymmenen vuoden aikana on tehty mm. mosaiikki- ja makrametöitä. Vetäjänä toimii vapaaehtoinen kyläläinen ja porukka on koolla kerran viikossa.Kylän lapsille ja nuorille tärkeä toimintamuoto on 4H-kerho, jossa vanhimmat kerholaiset toimivat ohjaajina. Kerho saikin viime syksynä Keskipiste-Leaderin aktiivisen toimijan tunnustuspalkinnon.

Elokuussa juostava Kuusaan Maraton starttaa tulevana kesänä 31. kerran.- Tyhjästä aloitettiin, mutta meillä oli pitkien juoksumatkojen ja -kisojen asiantuntija Mauri Öljymäki konsulttina, niin pääsimme hyvin alkuun. Meidän maraton on saanut tunnustusta ja kunniakirjoja yli 100 maratonia juosseilta urheilijoilta, muistelee Heikki Kumpula.Kuusaa-Jokelan kyläyhdistys oli mukana myös kaupungin reitistöhankkeessa ja sen tuloksena kylällä on nyt muun muassa retkeilypolku ja lintutorni. Suunnitelmissa on osallistua myös valmisteilla olevaan jatkohankkeeseen, jossa on tarkoitus rakentaa esimerkiksi veneenlaskupaikka Kuusaanjärven rannalle.

Myös perhejuhlien ja -tapahtumien järjestäminen kylätalolla kuuluu kyläyhdistyksen toimintaan. Talkootyönä tehdään tarjoilut ja muut järjestelyt ja siten kerätään varoja yhdistykselle.- Viime jouluna meillä oli pitkästä aikaa joulumyyjäiset, joka oli oikein onnistunut tapahtuma. Kävijöitä oli yli 200 aina Kainuuta myöten, iloitsee Sirkka Kumpula.

Heikki ja Sirkka Kumpula kertovat kyläyhdistyksen kuulumisia.

SUUNNITELMIA TULEVAAN

Kyläyhdistys on hakenut hanketta, jolla hankittaisiin traktori ja peräkärry tapahtumatelttojen ja -tarvikkeiden kuljetukseen. Osallistuminen erilaisiin tapahtumiin koti- ja naapuripitäjissä on tärkeä tulonhankkimiskeino kyläyhdistykselle. Vapaaehtoisvoimin yhdistyksen väki tekee ja myy monenlaista tarjottavaa tapahtumien kävijöille.

Kylätalo Eurolassa on myös remonttitarpeita.- Ikkunat ja ulko-ovet meidän pitäisi uusia. Myös maalämpö ja aurinkopaneelit on tarkoitus hankkia, valaisee Heikki Kumpula tulevaisuuden suunnitelmia. Myös toimintojen laajentaminen kylätalon tontin viereiselle alueelle on suunnitelmissa, mutta suunnitelmien toteutuminen vaatii vielä aikaa.

MIETITYTTÄVIÄ ASIOITA

Kyläyhdistyksen kuvioissa oli ennen hyvinvointialueen toiminnan aloittamista kuntouttavan työtoiminnan henkilöitä. Heidän osallistumisensa kyläyhdistyksen tehtäviin koettiin molemmin puolin hyväksi yhteistyöksi. Toiminnan loppuminen harmittaa kuusaalaisia vieläkin. Nyt on kuitenkin alustavasti tiedossa, että kaupungin suunnitteilla oleva työllistämisyksikkö voisi tarjota työttömille henkilöille työtä ja tekemistä kyläyhdistyksen kautta.

Kyläläisiä huolestuttaa oman paikkakunnan ja naapurikuntien runsas tuulivoimaloiden rakentaminen. Uhkana on, että avarassa järvimaisemassa sijaitseva Kuusaan kylä ympäröidään tuulivoimaloilla joka puolelta. Kyläyhdistys on ottanut kantaa asiaan eri tuulivoimapuistojen kaavoitus- ja ympäristövaikutusten arviointien kuulemisissa.

Teksti ja kuvat: Juha Uusivirta