Kumisevassa valtakunnallinen eräleiri

07.06.2024

Kumisevan kylätalolla hyörivät perjantaina illansuussa innokkaiden nuorten ryhmät eri toimintapisteissä. Loukkuryhmä tekee pihalla laudasta ja verkosta pienpetojen loukkuja. Ampumasimulaattorilla sisätiloissa harjoittelee ampumaryhmä ja yksi ryhmä on Hautaperän altaalla vetouistelemassa. Ohjaajina toimivat riistanhoitoyhdistyksen vapaaehtoiset ohjaajat ja kaupungin työntekijä.

Eräleiri järjestetään Haapajärvellä nyt jo 18. kerran. Metsästys- ja kalastusasioiden kouluttamisesta vastaa Haapajärven-Reisjärven riistanhoitoyhdistys. Haapajärven kaupunki on mukana leirin organisoinnissa ja ohjaustyössä. Kumisevan kyläyhdistys ja Kaiku osuuskunta huolehtivat tiloista ja muonituksesta.

Leirillä 44 osallistujaa ja he ovat iältään 12-17-vuotiaita. Leiriläiset ovat tulleet eri puolilta maata, koska leiri on valtakunnallinen. Leiri kestää neljä päivää torstaista sunnuntaihin. Leiriohjelmaan kuuluu muun muassa loukkujen tekoa, ammunnan harjoittelua simulaattorilla ja vetouistelua. Luentoja on metsästyslaista ja aseen käsittelystä. Lauantain ampumapäivää ampumaradalla ainakin osa leiriläisistä odottaa jännittyneenä. Leirin lopuksi osallistujilla on mahdollisuus suorittaa metsästäjän tutkinto.

- Leiri varattiin nopeasti täyteen, mikä kertoo leirin suosiosta ja leirijärjestelyjen hyvästä maineesta. Osallistujat ovat motivoituneita ja sen takia leirin henki on hyvä, kertoilee riistanhoitoyhdistyksen puolelta Juha Myllylahti.

Teksti ja kuvat: Juha Uusivirta