Käännekohdassa

28.05.2024

Niilo Piiponniemestä julkaistiin viime viikolla Sotkamon Jymyn nettikanavalla video - Kiitos Niilo. Videolla käydään läpi Niilon pitkää ja menestyksellistä uraa pesäpalloilijana. Niilo teki talven mittaan päätöksen pitkän pesäpallouran lopettamisesta ja elämän painopisteen suuntaamisesta uutta kohti.

Pesä-Kiilojen kasvatti

Niilo Piiponniemi aloitti pesäpallon aktiivisen harrastamisen jo kuusivuotiaana. Niilon lapsuuden perheessä oli vankkaa urheilutaustaa hiihdossa ja lentopallossa. Pesäpallon pariin tie vei tuttavaperheen kautta, jossa oli saman ikäisiä lapsia ja, jotka pelasivat pesäpalloa.

- Pesä-Kiiloista seurana sekä sen toiminnassa ja valmennuksessa olleista henkilöistä tuli vankkoja peruspilareita pesäpallouralleni. Vesa Puputti toimi pitkään minun joukkueideni valmentajana. Joonas Rajala, Marko Flink ja Petrus Puputti olivat pitkään joukkuekavereita ja muutenkin teimme paljon asioita yhdessä pesäpallokentän ulkopuolellakin, Niilo muistelee junnuaikoja.

Osa tiiviistä porukasta lähti Sotkamoon urheilulukioon, mutta Niilo kuitenkin päätti käydä lukion kotipitäjässä. Niilo nostaa esille tärkeänä asiana Pesä-Kiilojen joukkueidensa ja valmennusporukan oikean asenteen ja hyvän ilmapiirin. Nuorten pelaajien pitää uskaltaa myös epäonnistua ilman suurta kynnystä, sillä vasta epäonnistumiset kasvattavat todelliseen menestymiseen. Niilo korostaa myös Seppo Mustosen roolia tuolloisten Pesä-Kiilojen junnujenkin hengenluojana ja innostajana.

- Sepolla oli intohimoisena pesäpalloilijana taito tuoda esille pesäpallon pelaamisen eri puolia ja hän esimerkiksi tarjosi vinkkejä nuortenkin pelaajien jäynien niksipankkiin, kertoo Niilo huumorinkin pilke silmäkulmassaan.

Myös pesäpalloa pelanneiden lasten vanhemmista muodostui tuolloin tiivis yhteisö ja heillä oli tekemisen meininki. Oli muun muassa talkoita, toimitsija- ja huoltotehtäviä sekä peli- ja leirireissuja, joissa vanhemmat olivat aktiivisesti mukana. Kaveriporukalla ja vanhempien verkostolla oli tärkeä merkitys pelaajien kannustamisessa ja innostamisessa hetkinä jolloin pelaaminen ja pesäpallo tahtoivat jäädä joiltakin sivummalle.

Niilo pelasi jo 15-vuotiaana Pesä-Kiilojen miesten ykköspesisjoukkueessa. Vuonna 2010 Niilo pelasi ensimmäisen kerran Sotkamon Jymyn pelipaidassa. Pesä-Kiiloilla ja Jymyllä oli farmisopimus, jonka mukaisesti seurojen pelaajat pystyivät pelaamaan toistensa joukkueissa.

Sotkamon Jymyn vakiokalustoon

Niilo Piiponniemi siirtyi Sotkamon Jymyn pitkäaikaiseksi pelaajaksi vuonna 2012 oltuaan ensin alkukesän pikaisella vuokrakomennuksella Alajärven Ankkureiden riveissä. Vuodesta 2014 Niilo kuului Jymyn vakiokalustoon. Hän on ollut voittamassa Jymyn joukkueessa kuusi Suomen mestaruutta, kolme sm-hopeaa ja yhden sm-pronssin.

- On ollut uskomattoman hienoa olla mukana hyvässä joukkueessa eri kokoonpanoilla sekä hienossa ja hyvin organisoidussa seurassa. Jymyn Superpesis-joukkueessa kerta toisensa jälkeen löytynyt into ja intohimo voittamiseen. Tietenkin siihen tarvitaan koko joukkue, mutta myös edessä kulkijoita, suunnannäyttäjiä ja esimerkkejä. Jymyn porukoissa tälläinen esimerkki ja hengenluoja oli esimerkiksi Mikko Kuosmanen, kertoo Niilo kokemuksiaan Kainuun suunnasta.

Aika uuteen

Päättyneenä talvena kypsyi Niilo Piiponniemen päätös lopettaa huippu-urheilu, joka on vaatinut Niiloltakin sitoutumista, kurinalaista harjoittelua ja tietenkin aikaa, mikä on ollut pois muun muassa perheeltä.

- Kyllähän lopettamispäätöksen yksi vankka perustelu oli mahdollisuus olla enemmän oman perheen kanssa ja osallistua lasten touhuihin, toteaa Niilo.

Niilolla ja Anita-vaimolla on kolme alle kahdeksanvuotiasta lasta, jotka ovat syntyneet kolmen vuoden välein. Omien lasten tuleviin harrastuksiin ja mahdolliseen mielenkiintoon urheiluun Niilo suhtautuu avarakatseisesti ja toteaa, että tärkeintä on tietenkin lapsen oma henkilökohtainen mielenkiinto. Vanhempien tehtävä on tukea lasten harrastustoimintaa ja korkeintaan varovasti ohjata eri vaiheissa omaa lasta hänen valinnoissaan.

Niilo on suorittanut liikunnanohjaajan ammattikorkeakoulututkinnon jo vuonna 2016 ja vuodesta 2021 hän ollut kaupungin liikuntakoordinaattorin tehtävässä. Huippu-urheilun hän katsoo hyödyntävän monella tavalla työelämän arjessa. Urheilun tiimellyksessä oppii paineensietokykyä ja yhteistyötä erilaisten ihmisten kanssa. Urheilun myötä myös syntyy luonnollisesti erilaisia kontakteja ja verkostoja, joita voi hyödyntää työssä.

- Kaupungin liikuntapalvelujen tehtävänä on tarjota asukkaille mahdollisimman monipuolisia mahdollisuuksia liikunnan harrastamiseen. Tärkeää on antaa mahdollisuuksien mukaan myös tukea urheiluseuroille, jotka monipuolisesti hoitavat urheilun ja liikunnan eri tehtäviä. Myös lasten liikunnan ja liikunnallisen elämäntavan ohjaaminen ja tukeminen on liikuntapalvelujen keskeisiä tehtäviä, linjaa Niilo kunnallisten palvelujen toimintaa.

Liikuntapalvelut ja urheiluseurat odottavat kovasti myös K.J. Ståhlbergin koulun yhteyteen tulevan uuden liikuntasalin valmistumista. Tällä hetkellä salivuoroja on jouduttu joiltakin toimijoilta vähentämään tai jopa perumaan kokonaan. On tärkeää, että eri toimijoille niin urheiluseuroille, yhdistyksille kuin harrasteporukoillekin saadaan tarvittavat vuorot järjestettyä.

Teksti ja kuvat: Juha Uusivirta