Huonekaluvalmistajien verkostosta alan kuulumiset ja vinkit myös uudelle yrittäjälle

27.08.2025

Kalustetalo Niemelä ky:n yrittäjä Simo Niemelä palasi 21 vuotta sitten huonekalumyynnin pariin, mutta tällä kertaa päätoimisena yrittäjänä. Nuorempana Simo oli ollut myyjänä huonekaluliikkeissä, mutta sitten työt veivät vieraan palvelukseen rakennustuoteteollisuuden myynnin ja markkinoinnin pariin. Nyt vuosirenkaiden alkaessa jo seitsemällä on tullut aika luopua yrittäjän urasta ja myydä yritys uudelle yrittäjälle.

- Tiesin kalustemyynnistä entisten työtehtävieni perusteella jotakin, mutta ainahan kokonaisvastuun ottaminen tuo uusia asioita verrattuna siihen, että joku muu on kantanut vastuun. Laurilan Aune soitti minulle aikanaan, että haluanko ostaa huonekaluliikkeen, jossa olimme aikaisemmin olleet yhdessä työntekijöinä. Jonkin aikaa mietittyäni päätin ottaa haasteen vastaan ja ryhtyä yrittäjäksi. Yrittäjyyskin sisälsi monia uusia asioita. Kysymällä ja opettelemalla uusista asioita on kuitenkin selvitty, kertaa Simo yrittäjyyden alkuaikoja.

Simo pitää tärkeänä, että hän on pitänyt säännöllisesti yhteyttä huonekaluvalmistajiin, niin kalusteiden hakureissuilla kuin valmistajien järjestämillä jälleenmyyjien kauppiaspäivilläkin. Hän oppi jo teollisuuden parissa työskennellessään, että on tärkeä liikkua alan toimijoiden keskuudessa. Muita alan toimijoita tavatessa kuulee aina tarpeellisia asioita ja oppii uutta.

- On tärkeää liikkua eri paikoissa ja tilaisuuksissa kuulostelemassa alan kuulumisia ja uusia suuntauksia. Asiakkaille pitää osata tarjota myös uusia tuotteita. Toisaalta pitää myös tuntea oma asiakaskunta ja tiedostaa, että kaikkia tuotteita ei kannata ottaa myyntiin tänne meidän leveysasteillemme, kertoo Simo uudellekin yrittäjälle tärkeistä ominaisuuksista.

Asiakaspalvelun tärkeyttä Simo korostaa kaupanteon edellytyksenä. Asiakasta pitää osata kuunnella ja kysyä oikeita kysymyksiä oman asiantuntemuksen perusteella. Joskus pitää osata olla hiljaakin. Asiakaspalveluun kuuluu myös luottamus. Asiakkaan pitää pystyä luottamaan myyjän sanaan ja sillä varmistetaan se, että asiakas palaa ostoksille uudelleen.

- Meillä käy asiakkaita myös naapurikunnista ja he ovat olleet meille tärkeä asiakasryhmä. Yrityksellemme on tärkeää kokonaisvaltainen palvelu. Tarvittaessa myös kokoamme kalusteet ja kuljetamme ne asiakkaan kotiin, kuvaa Simo oman kalusteliikkeen asiakaspalvelun periaatteita.

- Minulta voi tulla kysymään tästä liikkeestä ja tarvittaessa alastakin. Istutaan alas, niin voin kertoa tarkemmin yrityksestämme. Voimme perehtyä myös talousasioihin. Yritys on siis työllistänyt kaksi henkilöä vuosien ajan. Ajoittaisista haasteista huolimatta toiminta on ollut aina kannattavaa. Tämänkin alan asiat ovat opittavissa kohtuudella. Me olemme pitäneet liikkeen kivijalkaliikkeenä. Mutta uusilla ajatuksilla ja otteella tässä on mahdollista aloittaa vaikka verkkokaupan pitäminen kivijalkaliikkeen rinnalla. Tarvittaessa voin myös perehdyttää jonkin aikaa uutta yrittäjää. Asioista voidaan sopia tapauskohtaisesti, rohkaisee Simo yrityksestä kiinnostuneita ottamaan yhteyttä häneen.

Simolla on riittänyt innostusta yrittämiseen ja kalustealaan. Hän toteaa, että aina on ollut mukava tulla töihin. Päivät ovat olleet erilaisia ja monenlaista mielekästä tekemistä on riittänyt. Yrittäjän vapauskin päättää yrityksen asioista on sopinut Simolle.

Teksti ja kuvat Juha Uusivirta