Henkilöhaastattelussa kolme järjestysmiestä
Seuraavana Haapajärvi kuvina -sivuston henkilöhaastattelussa vuorossa Haapajärvellä toimineita portsareita, Tuomo Pylkkönen, Mika Kivimäki ja Mauri Tenkula. Kiitokset haastattelusta !

Kuvassa vasemmalta alkaen: Tuomo Pylkkönen, Mika Kivimäki, Mauri Tenkula.
1. Kauanko toimit portsarina Haapajärvellä ja missä ravintoloissa olit töissä?
Tuomo: - Pohjanmaja ja Kantakievari (Kieppi) 8 vuotta yhteensä.
Mika: - Järkkärihommat aloitin v 2000 ja toimin edelleen näissä hommissa. Muutaman kerran ollut pitempi "tauko" näinä vuosina. Ravintoloita joissa olen työskennellyt : Puustelli Haapajärvi, Ravintola Iltarusko, Club Scooter, Kulkurin Kievari, Mypub, Nivalassa Puustelli ja PuusPaari, Pyhäjärvellä Harun Bar ja Reisjärvellä Kartanohotelli Saari sekä lukuisia kertoja Tractor Pulling, Speedway ja Woimamies - tapahtumissa.
Mauri: - Haapajärvellä työskentelin pääsääntöisesti Hotelli - Ravintola Puustellissa, Junttipubissa ja muutamia tuurauksia muissa Haapajärven ravintoloissa. Aloitin järjestysmiehenä v 1982. Haapajärvellä v 1991 toimin ensin tuuraajana ja myöhemmin -96 vastasin järjestyksenvalvontatehtävistä Puustellissa. Tein myös tuurauksia aiemmin muutamalla paikkakunnalla toimiessani kokkina eri ravintoloissa. Enää en ole vuosikausiin toiminut järjestyksenvalvontatehtävissä.
2. Mitkä ovat portsarin työn hyvät ja huonot puolet?
Tuomo: - Sai olla paljon erilaisten ihmisten kanssa tekemisissä. Päivätyön ohella vaihtelua tavalliseen arkeen. Työ oli pääosiltaan yötyötä.
Mika: - Hyviä puolia ihmisten kohtaaminen, huonoa yövalvominen, menee aina aamuyöhön tai aamuun ennenkuin unille pääsee.
Mauri: - Hyvät puolet on rento, ammattitaitoinen henkilökunta ja mukavat asiakkaat. Huonot puolet on ehdottomasti kuluttava yötyö.
3. Millaisia haasteita kohtasit työssäsi?
Tuomo: - Oppia sopeutumaan asiakkaisiin tasavertaisesti.
Mika: - Monenlaisia haasteita kohtaa, niitä erikseen kommentoimatta.
4. Kerro mikä on sinun mieleenpainuvin kokemus portsarina?
Tuomo: - Asiakkaan koira unohtui narikkaan, kun asiakas poistui ravintolasta.
Mika: - Tarinoita ois kyllä. Kerran piti rottaa jahdata kun pääsi avoimesta ovesta ravintolaan sisään, tunti jahdattiin ja sitten saatiin se häädettyä ovesta ulos. Pommiuhkaus kerran Nivalan Puustellissa, joka osoittautui aiheettomaksi, ravintola vaan piti sen illan osalta tyhjentää ja sulkea.
Mauri: - Mieleenpainuvia on useitakin mutta yksi hauska tapaus mikä tulee mieleen, tapahtui valomerkin jälkeen jolloin oli jo suhteellisen hiljaista. Kysyin asiakkailta isoon ääneen että "onko kenelläkään pudonnut sadan markan seteliä"? ( tapahtui siis markka - aikaan ) Asiakkaista löytyi useita, jotka omien sanojensa mukaan oli pudottanut tai hukannut sadan markan setelin. Sanoin harmi, toivottavasti löytyy. En siis ollut löytänyt minkään kokoista seteliä. Tosin niitäkin joskus harvoin löytyi työpäivän jälkeen "siivoillessa" ravintolaa.
5. Millaisia taitoja pidät parhaimpina portsarin työssä ?
Tuomo: - Taito yrittää selvitä puhumalla, ei riitelemällä. Pitää pystyä kuuntelemaan asiakasta. Tulla toimeen niin asiakkaiden kuin henkilökunnankin kanssa.
Mika: - Puhetaito ja ihmistuntemus.
Mauri: - Sosiaalisuus, asiakkaan kuunteleminen ja hyvät keskustelutaidot. Rauhallisuus sekä kyky ratkoa erilaisia ongelmia, lain tunteminen ja hyvät fyysiset ominaisuudet. Kaikin puolin hyvää asennetta.
6. Miten portsarin työ on muuttunut mielestäsi vuosikymmenien aikana?
Tuomo - ( ei vastausta )
Mika: - ( ei vastausta )
Mauri: - Ennen vanhaan oltiin "ovella" pääsääntöisesti yksin. Pohjapalkkaa ei ollut, vaan palkka oli ainoastaan tippi minkä sai asiakkailta. Tänä päivänä asiakkaat maksavat tippiä niukasti, näin ollen työnantajan puolelta maksettava pohjapalkka on ehdoton. Olipa niinkin että suuremmissa kaupungeissa yhdistykset tai järjestyksenvalvojat maksoivat ravintolalle, että pääsevät pitämään narikkaa ja toimimaan järjestyksenvalvojina. Tämä johtui lähinnä siitä että maksetut tipit tulivat todella suuriksi isoissa ravintoloissa. Itse en kyseisissä paikoissa ole kuitenkaan työskennellyt.Lisäksi kun itse aloitin 80-luvun alkupuoliskolla, ei pakollisia koulutuksia ollut. Ja nimismies hyväksyi kortin vain tiettyyn ravintolaan tai tilaisuuteen. Tänä päivänä koulutuksen myötä voit toimia samalla kortilla missäpäin vain Suomea. Itse kävin uuden lain tultua myös voimankäyttökoulutuksen myötä kaasusumutin- ja teleskooppipamppukoulutuksen. Lisäksi olen käynyt henkivartijakoulutuksen, International Bodyguard Association ( IBA ) v 1999 kuten myös EA1, EA2 sekä EA3 jonka koulutus kesti kokonaisen viikon. Järjestyksenvalvojalta vaaditaan nykyään vähintään EA1 - koulutus.
7. Mikä oli paras "tippisi" portsarina?
Tuomo: - 500 markkaa. Asiakas maksoi ja sanoi että hänen rouvalleen ei ole koskaan aiemmin laitettu takkia päälle asti tässä ravintolassa.
Mika: - Tippejä on tullut vaihtelevasti, joskus takavuosina sai tippiä reilummin, nykyään nuoret eivät tiedä eikä tunne tätä tippikulttuuria.
Mauri: - Enpä jaksa muistaa mutta suurin yksittäinen tippi on tullut kuitenkin ravintolassa kokkihommista, muistaakseni Lappeenrannan Cumuluksessa.
8. Millaisia terveisiä haluaisit lähettää ravintolan asiakkaille?
Tuomo: - Onnea ja menestystä niin asiakkaille kuin henkilökunnallekin. Viettäkää iloisia hetkiä kaiken kivan merkeissä.
Mika: - Tulkaa ajoissa baareihin, ei valomerkin aikaan.
Mauri: - Käyttäytykää fiksusti ja muistakaa että portsari on järjestystä ylläpitävä henkilö, jonka sana on ravintolassa laki. Järjestyksenvalvoja toimii neuvoin, kehotuksin ja käskyin ja juurikin tässä järjestyksessä! He ovat töissä teidän kaikkien, jokaisen asiakkaan turvana. - Ja siitä tipistä, muistakaa pokea lähtiessä. Minäkin muistan silloin harvoin kun tulee käytyä.
Suuret kiitokset herroille mielenkiintoisesta haastattelusta.
Haastattelu ja kuva Veijo Toivoniemi
Yhteisökanava ja Haapajärvi kuvina -sivusto tekevät yhteistyötä myös siten, että Haapajärvi kuvina -sivuston yrittäjä- ja henkilöhaastattelut julkaistaan myös yhteisökanavalla.