Haapajärven kirkkovaltuusto hyväksyi tilinpäätöksen ja maakauppoja

27.05.2024

Haapajärven kirkkovaltuusto hyväksyi seurakunnan viime vuoden tilinpäätöksen, jossa viivan alle jäi plussaa 231 982,26 euroa. Vuosikate jäi sekin 371 911 euroa plussan puolelle. Valtuusto saattoi siten todeta, että Haapajärven seurakunnan talous on vakaa huolimatta siitä, että seurakunta oli alentanut hieman kirkollisveroprosenttia, joka oli ollut sama 90-luvun alusta saakka. Hyvän tuloksen ansiosta seurakunta saattoi viime vuonna lyhentää Seurakuntakodin peruskorjauksen vuoksi otettua lainaa ylimääräisellä 350 000 euron maksuerällä

Kirkkovaltuusto hyväksyi kokouksessaan myös kaksi tonttikauppaa. Haapajärven Vesi Oy:lle myytiin 1 562 m2 määräala, joka on ollut ostajalla vuokralla vuodesta 1973. Asunto-osakeyhtiö Haapajärven Haapalankatu 4:lle puolestaan päätettiin myydä tontti, jolla sijaitsee asunto-osakeyhtiön omistama kerrostalo. Tämänkertaiset päätökset olivat sikäli historiallisia, että 1.7.2023 voimaan astuneen uuden kirkkolain mukaan kauppoja ei enää tarvitse alistaa tuomiokapitulin ja kirkkohallituksen vahvistettaviksi. Seurakunnalla on omistuksessaan yli sata kaava-alueella sijaitsevaa tonttia.

Seurakunnan tilinpäätöksen lisäksi kirkkovaltuusto hyväksyi Kalajoen rovastikunnan tilinpäätöksen.

Karpaloon uurnalehto

Kirkkovaltuusto hyväksyi myös kirkkoneuvoston esittämän 6 000 euron suuruisen suunnittelumäärärahan, jonka turvin aloitetaan Karpalon hautausmaalle rakennettavan muistolehdon suunnittelu. Suunnitteluun on tarkoitus sisällyttää myös alueella sijaitsevan kellotapulin kohtalo. Rakennukseen sisältyvät puurakenteet ovat kostuneet pahoin. Lisäksi ulkopuoli on punertunut jäkäläkasvuston vuoksi. Yhtenä vaihtoehtona on muuttaa kellotapuli siten, että puurakenteet puretaan, jolloin rakennuksen sisälle voitaisiin sijoittaa uurnalehtoon liittyvät muistolaatat.

Lisätietoja: Talouspäällikkö Leena Honkaperä leena.honkapera@evl.fi, 0400-151067 kirkkoherra Kari Tiirola kari.tiirola@evl.fi, 044-7698233

Kuva: Veijo Toivoniemi