4H-yhdistyksen vilkas toimintakesä huipentuu lasten maatalousnäyttelyyn

08.04.2024

Haapajärven 4H-yhdistyksellä tulee tänä vuonna täyteen 90 vuotta aktiivista toimintaa paikkakunnan lasten ja nuorten hyväksi. Juhlavuotta vietetään vilkkaan ja monipuolisen toiminnan merkeissä. Kevään kerhot esimerkiksi päättyvät toukokuun puolessa välissä iloisiin merkkivuoden juhliin.

Kesä täynnä monipuolista toimintaa

Kesäkuussa järjestetään päiväleirejä, joista kaksi ensimmäistä leiriviikkoa on tarkoitettu alakouluikäisille. Leireillä toimii kesätyössä aikuisten ohjaajien mukana myös kaksi nuorta ohjaajina, joiden valinta on parhaillaan menossa. Kesätyöntekijöiden palkkaamisen mahdollistaa osuuspankilta saatu tuki.

4H-yhdistys järjestää kesäkuun ajan toimintapäiviä maanantaisin yhteistyössä seurakunnan ja kaupungin kanssa seurakuntakodin pihamaalla ja leikkipuistossa.

- Kesäkuussa meillä on myös aikaisempien kesien malliin suosittu retki Powerparkkiin. Viime kesänä matkasimme kahdella linja-autolla Alahärmän huvipuistoon, muistelee 4H-toiminnanjohtaja Aila Ruotsalainen.

4H-yritykset ovat nuorten pyörittämiä yrityksiä, joita yhdistys tukee toiminnanjohtajan ohjauksella ja yhdistyksen järjestämällä yrittäjäkoulutuksella. Tämän kevään yrittäjäkurssin haku on parhaillaan menossa. Tämän hetkisen tiedon mukaan tulevana kesänä Haapajärvellä toimivat kuuden nuoren pyörittämät 4H-yritykset. Yrityksissä muun muassa pidetään kesäkahvilaa, myydään itsetehtyjä käsitöitä, tehdään pihatöitä ja pestään mattoja.

- Meillä on kesäkuulle suunnitteilla nuorille myös eräkokkikoulutus yhteistyössä eräopas Heikki Niemelän kanssa, kertoo Aila Ruotsalainen uusista toimintamuodoista.

Lasten maatalousnäyttely vaatii kovasti valmistelua ja tuo kävijöitä laajalta alueelta

Syyskuussa 7.9. maatalousoppilaitoksen ympäristössä järjestetään Haapajärvellä jo viides lasten maatalousnäyttely. Ensimmäiset lasten maatalousnäyttelyt järjestettiin Kärsämäellä vuosina 2011 ja 2012. Sen jälkeen kolmen naapurikunnan – Kärsämäen, Pyhä- ja Haapajärven – 4H-yhdistykset aloittivat yhteistyön ja ovat järjestäneet näyttelyjä vuorotellen, jotta raskas järjestelyvastuu jakaantuu laajemmalle alueelle. Haapajärvellä lasten maatalousnäyttely oli viimeksi vuonna 2022.

- Tavoitteenamme on järjestää lapsille ja nuorille elämyksellinen päivä maaseudulla, jossa tuodaan esille maa- ja metsätaloutta sekä käden taitoja, tiivistää Aila Ruotsalainen tapahtuman idean.

Jedun maa- ja metsätalouden yksikkö antaa näyttelylle hyvät puitteet, koska siellä on eläimiä, maa- ja metsätalouden koneita ja laitteita sekä alan koulutusympäristö. Näyttelyn järjestäminen vaatii oppilaitoksen lisäksi yhteistyökumppaneita yrityksistä ja yhteisöistä. Yhteistyökumppaneilta saadaan rahallisen avustuksen lisäksi esimerkiksi autojen parkkipaikkoja ja isossa yleisötapahtumassa tarvittava varapoistumistie. Näyttelyalueelle tulee yrityspohjalta muun muassa talutusratsastusta, koiranäytöksiä sekä leivonnaisten ja käsitöiden myyntiä.

- Viime kerralla näyttelyssä oli noin 3.000 kävijää. Toivomme, että paikalliset yritykset ja yhdistykset tulevat mukaan näyttelyyn esimerkiksi esittelemällä toimintaansa tai myymällä tuotteitaan. Minuun voi olla yhteydessä, niin katsotaan sopivat yhteistyökuviot, kehottaa Aila Ruotsalainen.

Teksti ja kuva: Juha Uusivirta